Deze release wordt op 5 maart in productie geplaatst.
Verhoogd geografisch risico duidelijker vermeld
Binnen CDD On Demand worden zoekopdrachten met betrekking tot landen met een verhoogd geografisch risico voor op ‘’Niet-coöperatieve landen voor belastingdoeleinden’’ de nu duidelijker weergegeven. Het resultaat van dit risico wordt expliciet vermeld, zowel op het scherm als in het rapport.
Voordeel: Deze aanpassing zorgt ervoor dat de risico’s beter inzichtelijk zijn, wat leidt tot een verbeterde besluitvorming en efficiëntie in het beheer van risicovolle relaties.
Seriecontrole aangepast
Binnen CDD On Demand zijn meerdere velden toegevoegd om het controleren van meerdere personen of bedrijven tegelijk efficiënter te maken. Het is nu mogelijk om meerdere landen per relatie op te geven, evenals het geslacht, de voorkeurstaal van de cliënt en het e-mailadres.
Voordeel: Door deze aanpassing wordt het eenvoudiger en sneller om uitgebreide controles uit te voeren, waardoor de nauwkeurigheid en efficiëntie van de screeningsprocessen verbeteren. Tevens worden benodigde gegevens voor identiteitscontrole geïmporteerd.
Diverse verbeteringen in de user interface
Op diverse plekken zijn verbeteringen aangebracht in de user interface. Zo wordt er bijvoorbeeld op de monitorlijst gebruik gemaakt van iconen in plaats van tekst.
Voordeel: Deze verbeteringen zorgen voor een intuïtievere en visueel aantrekkelijkere ervaring voor de gebruikers, waardoor ze gemakkelijker kunnen navigeren en informatie sneller kunnen vinden.
Verbeteringen in de export van de monitorlijst
Voorheen was het mogelijk om een export te maken van de personen en bedrijven die actief gemonitord worden. Nu is er een kolom toegevoegd met de sleutel van de relatie en is het mogelijk om de monitorlijst in zowel PDF-formaat, als CSV-zipbestand voor bedrijven en een CSV-bestand van personen te exporteren. Ook is de styling van het monitorrapport aangepast.
Voordeel: Deze verbeteringen zorgen voor een efficiëntere en duidelijkere manier om monitorrapporten te organiseren en delen, wat tijd bespaart en de bruikbaarheid verhoogt.
Veiligheidsverbeteringen
Binnen alle applicaties heeft een update van Bootstrap plaatsgevonden. Bootstrap wordt gebruikt voor de lay-out van CDD On Demand. Dit kan tot gevolg hebben dat er op een aantal plekken iets is veranderd in de user interface, maar heeft als belangrijkste voordeel dat er beveiligingsupdates zijn doorgevoerd, wat helpt om de applicatie veilig te houden tegen kwetsbaarheden.
Voordeel: Dankzij deze update is de applicatie beter beschermd tegen beveiligingsrisico’s, waardoor de integriteit en veiligheid van gebruikersgegevens wordt gegarandeerd.
Naam aanpassen in opgeslagen relaties
De naam van opgeslagen relaties kan nu uitsluitend worden gewijzigd via de knop “Wijzig relatie” in de relatielijst. Na deze wijziging is het niet langer mogelijk om tijdens een nieuwe controle gegevens aan te passen in de compliance check. Deze functionaliteit is verwijderd om verwarring in de relatielijst te voorkomen.
Voordeel: Dit zorgt voor een consistentere en nauwkeurigere administratie van relatiegegevens, waarmee foutieve wijzigingen tijdens nieuwe controles worden voorkomen.
Uitbreiding zoekopdrachten websearch
Voorheen werd alleen gezocht op voornaam + achternaam + opgegeven zoekwoorden tijdens de websearch. Hier is nu de mogelijkheid aan toegevoegd om ook te zoeken op roepnaam + achternaam + opgegeven zoekwoorden. Daarnaast kan in de websearch met bedrijfsnamen ook gezocht worden met handelsnamen. De voorkeuren kunnen ingesteld worden in de beheeromgeving onder ‘’onderzoeken’’. Deze uitbreiding zorgt voor een meer nauwkeurige en efficiënte zoekervaring, waardoor gebruikers sneller de benodigde informatie kunnen vinden.
Vragenlijsten in verschillende talen
Cliënten kunnen vanaf deze release zelf kiezen in welke taal ze de vragenlijst getoond willen hebben middels een taalswitch. Let op dat er in de beheeromgeving van het CMP wel eerst meerdere talen moeten zijn opgegeven om van deze functie gebruik te maken.
Voordeel: Dit zorgt voor een verbeterde gebruikerservaring doordat cliënten de vragenlijsten kunnen invullen in hun voorkeurstaal.
Verbetering tonen aantal openstaande meldingen monitorlijst
Bij meer dan 99 openstaande meldingen was het aantal openstaande meldingen op de monitorlijst niet duidelijk zichtbaar. Er is nu een verbetering toegevoegd waardoor dit aantal duidelijker wordt weergegeven.
Voordeel: Dit zorgt voor een betere en snellere overzichtelijkheid voor gebruikers, waardoor ze efficiënter kunnen werken met de monitorlijst.
Update bootstrap
Binnen alle applicaties heeft een update van bootstrap plaatsgevonden. Dit kan tot gevolg hebben dat er op een aantal plekken iets is veranderd in de user interface, maar heeft als belangrijkste voordeel dat er beveiligingsupdates hebben plaatsgevonden, wat helpt om de applicatie veilig te houden tegen kwetsbaarheden.
Vertaling e-mailtemplate verwijderen
Wanneer een e-mailtemplate is vertaald, is het nu mogelijk om een van de versies te verwijderen terwijl de andere versie behouden blijft.
Voordeel: Vereenvoudigt het beheer van e-mailtemplates door ongewenste vertalingen te kunnen verwijderen zonder de originele content aan te tasten.
Dropdown naast de lijstnaam
Bij het toevoegen van verschillende relaties aan een lijst, is er nu een dropdown toegevoegd waarmee door de bestaande lijsten gescrolld kan worden om deze relaties aan een reeds bestaande lijst toe te voegen.
Voordeel: Efficiënt navigeren en toevoegen van relaties aan lijsten zonder extra stappen, wat tijd bespaart.
Omvang aard verduidelijkt
Het is nu duidelijker gemaakt welke waardes van de omvang van de aard er zijn en er is een extra optie toegevoegd t/m 25%. Zie hieronder de mogelijke waardes:
Voordeel: Verhoogde duidelijkheid en nauwkeurigheid bij het selecteren van de omvang van de aard.
Vragenlijst bewerken/sluiten door deze op te vragen
Aangezien niet alle cliënten de vragenlijst via de link (kunnen) invullen en in sommige gevallen de informatie per mail of telefoon wordt aangeleverd, is het mogelijk geworden om de vragenlijst vanuit het CMP te openen en te verwerken.
Voordeel: Flexibele verwerking van vragenlijsten ongeacht hoe de informatie wordt ontvangen, wat leidt tot een betere klanttevredenheid en efficiëntie.
Toevoegen organogram aan relatie en onderzoek
Het toevoegen van een organogram aan de relatiegegevens en het tonen ervan in een onderzoeksrapport is nu mogelijk. Gebruikers kunnen een organogram in bijvoorbeeld JPEG of PNG-formaat toevoegen onder documenten op relatieniveau. Kies hiervoor het type document ‘organogram’.
Voordeel: Dit biedt een visueel overzicht van de structuur binnen organisaties, wat helpt bij het beter begrijpen van de relaties en netwerken binnen een onderzoek.
Onderzoek uitvoeren als rechtspraak- en insolventieregister niet beschikbaar is
Helaas kan het voorkomen dat het curatele- en bewindvoeringsregister en het insolventieregister niet bereikbaar zijn. Hierdoor was het voorheen niet mogelijk om de achtergrondcontroles te voltooien. Indien de instelling voor controle op rechtspraak is ingesteld op: ‘’Ja, indien mogelijk’’, kunnen voortaan de overige achtergrondcontroles wel uitgevoerd worden.
Vervolgens staan de volgende onderdelen bij: Niet onderzocht. Later kan je eventueel een dynamische lijst maken om te zien bij welke relaties deze onderdelen (nog) niet zijn meegenomen in het onderzoek.
Blurren BSN als keuze
Afgelopen jaar hebben we de BSN-gegevens van de identificatiedocumenten ‘geblurred’ in het Identificatierapport. Omdat er klanten zijn die de BSN-gegevens juist wel willen zien, hebben we het blurren van deze gegevens nu als keuze toegevoegd voor de klant. U kunt dit instellen onder Beheer > Rapporten > Identificatierapport.
Voordeel: Dit biedt meer flexibiliteit en maatwerk voor gebruikers, waardoor ze hun privacy voorkeuren beter kunnen beheren.
Standaard staat deze nieuwe instelling ingeschakeld, waardoor er functioneel niets verandert ten opzichte van de huidige werkwijze.
Rapporten in preview modus openen
Tijdens de vorige release hebben we toegevoegd dat identificatierapporten altijd eerst in een previewmodus geopend worden. Dit is nu doorgetrokken naar de rest van het CMP waardoor nu alle PDF’s en images eerst worden geopend in een previewmodus. Van daaruit kunnen bestanden eventueel alsnog gedownload worden.
Filteren in openstaande monitormeldingen
Bij het plaatsen van een grote groep cliënten op de monitorlijst kan het gebeuren dat er meerdere mogelijke matches getoond worden. Om ervoor te zorgen dat deze meldingen snel afgehandeld kunnen worden en de lijst niet te lang open blijft staan, is er nu een filtermogelijkheid toegevoegd wanneer er meer dan tien openstaande meldingen zijn. Dit filter biedt de mogelijkheid om bijvoorbeeld op naam te zoeken.
Voordeel: Dit maakt het beheer van openstaande meldingen efficiënter en helpt gebruikers bij het snel identificeren en afhandelen van risicovolle cliënten.
Emailtemplate aanpassen voor versturen vragenlijst
Het is nu mogelijk om een individuele e-mail aan te passen voor het versturen van een vragenlijst vanuit de relatiedetails. Wanneer je een vragenlijst naar meerdere cliënten vanuit het relatieoverzicht wilt versturen, bestaat deze mogelijkheid niet, omdat het dan te foutgevoelig wordt dat er verkeerde e-mails bij een grote groep cliënten terechtkomen.
Voordeel: Dit biedt gebruikers meer flexibiliteit en controle bij het communiceren met individuele cliënten.
Diverse bugs
Er zijn diverse bugs opgelost. Dit betreft o.a.
Enum swagger fout
Op diverse plekken werd een integer (getal) gedefinieerd met een enum (lijst van mogelijke waardes) waar tekst in staat.
API Docs V4 mist een omschrijving
In de API-DOCS V4 mistte een omschrijving bij “countries” bij GetPersonMatchDetails en GetBusinessMatchDetails.
Compliance Management Portal
De releasenotes van de maand januari bevat een reeks verbeteringen en updates die zijn doorgevoerd om de gebruikerservaring te optimaliseren en de efficiëntie te verhogen. Deze verbeteringen omvatten onder andere taalconsistentie, efficiëntere gegevensverwerking, verbeterde gebruikerservaring, duidelijkere meldingen, en visuele verbeteringen. De verbeteringen zijn gericht op verschillende aspecten van het Compliance Management Portal, zoals het exporteren en importeren van uitvraagformulieren, het versturen van vragenlijsten vanuit het relatieprofiel, en het direct tonen van gedetecteerde risico’s zonder dat een refresh nodig is.
Diverse taalverbeteringen
Rapporten openen in preview modus
Onderzoeksrapporten worden voortaan eerst geopend in een preview modus, waarmee kan het aantal gedownloade bestanden met gevoelige data gereduceerd worden.
Vragenlijsten versturen via relatieprofiel. Voorheen konden vragenlijsten alleen vanuit het relatieoverzicht verstuurd worden, het is nu mogelijk gemaakt om ook vanuit het relatie profiel een vragenlijsten te kunnen vesturen. Dit is bijvoorbeeld handig om na de invoer van een relatie, direct ook een vragenlijst te versturen. Voorheen, moest je eerst terug navigeren naar het relatieoverzicht, de relatie opzoeken, relatie aanvinken en dan pas op vragenlijst versturen klikken. Dit blijft wel handig als je in 1 keer meerdere cliënten wilt uitnodigen om een vragenlijst in te vullen.
Verbetering – Knop opslaan zonder functie verwijderen. Onder Beheer – relaties stond een knop met ”opslaan”. Deze knop is nu weggehaald omdat wijzigingen op deze pagina direct worden opgeslagen. Dit verbetert de gebruikerservaring doordat het proces eenvoudiger en efficiënter wordt, en voorkomt onnodige stappen.
Verbetering <25% toevoegen aan % omvang UBO type Bij het ophalen van UBO-gegevens vanuit de KvK wordt bij de %omvang: 25 – 50 als minimale waarde aangeleverd. Vanuit een klant is de wens ingediend om ook < 25% te kunnen selecteren bij de omvang. Dit is nu toegevoegd.
Meldingen bij versturen van vragenlijsten verbeteren. Bij het versturen van vragenlijsten aan meerdere relaties, was het niet altijd duidelijk waarom een vragenlijst niet verstuurd kon worden. Door de verbeterde meldingen worden gebruikers nu beter geïnformeerd, wat leidt tot minder verwarring en een efficiënter werkproces.
Verbetering – keuze om ID&V afbeeldingen meenemen Er zijn instellingen toegevoegd, waarmee bepaald kan worden of de foto van het identiteitsdocument en/of selfie moeten worden meegenomen in het ID&V rapport.
Verbetering – data uitvraag. Het is nu ook mogelijk om uitvraagformulieren te exporteren, te bewerken en opnieuw te importeren.
Toevoeging – gerelateerde partijen uitvragen Voorheen was het alleen mogelijk om gegevens over de betreffende relatie uit te vragen. Het is nu ook mogelijk gemaakt om informatie over gerelateerde partijen uit te vragen. Bijvoorbeeld de secretaresse van een bedrijf, wordt gevraag om o.a. alle UBO’s aan te leveren. De informatie over de aangeleverde UBO’s wordt vervolgens gebruikt om nieuwe relaties aan te maken en te koppelen aan de relatie waarnaartoe het vragenformulier gestuurd is.
Verbeteringen, matches afhandelen. Bij het afhandelen van potentiële matches, kan na het bekijken van details alsnog de conclusie getrokken worden dat de persoon waarnaar u zocht, niet voorkomt in de resultaten. Als er vervolgens gekozen wordt voor “de persoon waarop ik zocht komt niet voor in de resultaten”, kan alleen gekozen worden voor de correcte bevestig knop. Bij het afhandelen van potentiële matches is er een visuele verbetering doorgevoerd, zodat het vinkje van de bekeken potentiële matches als uitgevinkt wordt weergegeven.
Beheerders kunnen nu zelf kolommen instellen die in het relatieoverzicht getoond worden. Gebruikersvoordelen:
Overzicht voor alle gebruikers:
Welkom bij de release notes. In dit document worden alle wijzigingen, updates, bugfixes e.d. beschreven welke onderdeel uitmaken van de nieuwe release. Dit betreft onder meer de volgende zaken:
Inhoud
Controleren op nationaliteit aan/uit zetten
Toevoegen spinner/loading icoon
Melding zodra een sub-onderzoek heropend, dat ook het geconsolideerde onderzoek wordt geopend
Meerdere matches kunnen selecteren bij achtergrond controles
Geografie component – in PDF rapport staat geen landenkaart
Niet alle gerelateerde partijen kunnen worden gebruikt in een geconsolideerd onderzoek
Controleren op nationaliteit aan/uit zetten – Compliance Management Portal
Voorheen was het verplicht om de nationaliteit van personen altijd mee te nemen in achtergrondcontroles. Het is nu mogelijk geworden voor beheerders om deze optie uit te schakelen.
Menu > Beheer > Onderzoeken > Locaties.
Toevoegen spinner/loading icoon – Compliance Management Portal
Bij het afronden van een onderzoek kan het enige tijd duren voordat het proces is voltooid. Om de gebruiker hiervan op de hoogte te stellen, is een spinner/loading-icoon toegevoegd. Dit geeft aan dat het systeem bezig is met de verwerking.
Melding zodra een sub-onderzoek heropend, dat ook het geconsolideerde onderzoek wordt geopend – Compliance Management Portal
Als een sub-onderzoek wordt heropend, wordt automatisch ook het geconsolideerde (hoofd)onderzoek heropend. Er is een pop-up toegevoegd zodat de gebruiker zich hier bewust van is.
Meerdere matches kunnen selecteren bij achtergrond controles – Compliance Management Portal
Bij het uitvoeren van achtergrondcontroles kan het voorkomen dat een relatie één of meerdere matches vanuit verschillende bronnen teruggeeft. Voorheen kon er maar één match worden geselecteerd. Dit is verbeterd waardoor er nu meerdere matches geselecteerd en verwerkt kunnen worden.
Geografie component – Compliance Management Portal & CDD API
In het PDF-rapport werd nog geen landenkaart getoond van de geografische locaties die meegenomen worden in het onderzoek. Dit is nu zowel in het Compliance Management Portal als in de CDD API toegevoegd aan de PDF-rapporten.
Niet alle gerelateerde partijen kunnen worden gebruikt in een geconsolideerd onderzoek – Compliance Management Portal
Bij het uitvoeren van een geconsolideerd onderzoek, kan de situatie zich voordoen dat een gerelateerde partij niet meegenomen kan worden in het onderzoek, voorheen was niet duidelijk waarom een gerelateerde partij niet zichtbaar is in het Risicoclassificatie (gerelateerde) partijen overzicht.
Er is een verbetering doorgevoerd, zodat duidelijk is van welk geconsolideerd onderzoek de gerelateerde partij al deel uitmaakt en waarom deze partij dus niet meegenomen kan worden in het huidige onderzoek.
Wanneer kan deze situatie zich voor doen?
In het onderstaande voorbeeld zijn Relatie A en Relatie C al onderdeel van een eerder geconsolideerd onderzoek waarin dezelfde relaties aan elkaar zijn gekoppeld. Dit veroorzaakt een probleem, omdat het leidt tot een ”loop”. Hierdoor is het niet mogelijk om een risicoclassificatie toe te kennen.
Diverse bugs zijn opgelost:
Maak CDD nog makkelijker, integreer CDD-controles direct in uw eigen software omgeving. Of maak gebruik van een van de oplossingen van onze partners waar de CDD controles al in geïntegreerd zijn. Download hier de brochure.
Met onze kennis- en datapartners hebben wij de juiste gereedschap voor KYC-afdelingen ontwikkeld om uw risicobeoordelingsproces sneller, efficiënter en interessanter voor medewerkers te maken. Lees de voordelen in onze brochure.