De geschiedenis van SCOPE FinTech Solutions

Intro

SCOPE marketing technology b.v. (SMT) is sinds 1987 actief op de Nederlandse CRM markt. SMT is een consultancy bedrijf wat zich door middel van de inzet van ICT focust op de commerciële disciplines. Sinds haar oprichting maakt SMT een gecontroleerde en constante groei door. Dankzij continue aandacht voor de kwaliteit van haar relaties heeft SMT een goede samenwerking met haar klanten en partners. Het is dan ook dankzij deze inzet en specifieke aandacht dat SMT is uitgegroeid tot een vooruitstrevende CRM leverancier.

1987 tot 1993

Oprichter Fred van ’t Hoff had als uitgangspositie het leveren van consultancy rondom de implementatie van verkoop en marketing informatiesystemen. Gezien het feit dat verkoop- en marketinginformatica eind jaren 80 nog in de kinderschoenen stond, was SMT de markt ver vooruit. Het gebrek aan een degelijk softwarepakket werd opgelost door het in beheer ontwikkelen van een systeem. Binnen een jaar (1988) werd onder de naam SCOPE de eerste MS DOS-versie gelanceerd, deze werd voornamelijk als afdelingssysteem verkocht aan kleine en middelgrote bedrijven.

1994 tot 1997

Na enkele succesvolle MS DOS-versies werd in 1994 onder de naam SCOPE Unlimited de eerste MS Windows versie op de markt gebracht. Bij het herschrijven van de gehele SCOPE-toepassing werd gebruik gemaakt van marktstandaarden als Oracle en SQL server databases en Open database connectivity. De inzet van MS Acces als programmeertool voor client software bood uitstekende mogelijkheden voor integratie, een succes in de markt. Door de keuze voor een client-server architectuur werd SCOPE Unlimited bij grote en middelgrote klanten ingezet.

1998 tot 2007

Een belangrijk moment in de geschiedenis van SMT was de introductie van SCOPE op het web in het jaar 1998. Hiermee was SCOPE één van de eerste aanbieders van een webbased versie van CRM software. SCOPE-on-web wordt door het vereenvoudigde beheer en de betere schaalbaarheid nu ook ingezet bij de allergrootste ondernemingen. Als ASP toepassing is de SCOPE software ook beschikbaar voor kleine en middelgrote bedrijven. De SCOPE software werd gekoppeld aan elementen van derden zoals Human inference (datakwaliteit) en Officia (telefooncentrales). Ook de synchronisatie met MS Outlook was een belangrijk aandachtspunt. Sindsdien ligt de nadruk ook op het ontwikkelen en verbeteren van componenten en de gebruikersinterface. Een aantal jaar na de introductie van SCOPE-on-web, heeft deze ook de functionaliteit van SCOPE unlimited gekregen. SCOPE 3.0 werd geboren. Deze versie is volledig webbased maar biedt daarnaast ook nieuwe functionaliteiten.

2008 tot 2010

In het jaar 2008 bestond SMT 21 jaar. Dit heugelijke moment is gevierd met een groots evenement in de studio’s van Aalsmeer wat veel publiciteit heeft gekregen. Naast topsprekers op het gebied van CRM, Marketing, Internet, Social Networking en Mobile Communications, waren bekende Nederlanders als Erica Terpstra en Gerrit Zalm aanwezig die hun belevenissen en ervaringen op het gebied van relatiemanagement kwamen vertellen.

De afgelopen jaren heeft SMT haar klantenbestand flink uitgebreid met aansprekende klanten. Naast grote klanten binnen het financiële domein, is een nieuw domein ontstaan, namelijk ‘sport en recreatie’. Daarnaast richt SCOPE zich de laatste vier jaar ook intensief op onderwijsinstellingen en overheden.

2010 tot 2016

In 2011 lanceerde SMT een nieuwe versie van SCOPE, SCOPE 3.2 Enterprise Edition. Deze versie kenmerkt zich onder andere door haar Social Media Edition en andere aanvullende producten zoals integration office en exchange integration. Naast verbeteringen aan het systeem in vergelijking met voorgaande versies, heeft SMT speciale modules ontwikkeld voor branchespecifieke organisaties. Zo is voor onderwijsinstellingen de Studenten Instroomportal ontwikkeld om efficiënt en doelgericht studenten te werven. Voor de financiële sector is dat de Collectiviteiten Module. Ook is SMT in deze periode bezig geweest met de ontwikkeling van de SCOPE Workflow Module, welke helpt om de kwaliteit van de dienst aan de klant optimaal te kunnen waarborgen.

Aan het eind van deze periode lanceerde SMT een nieuwe release, SCOPE4, de nieuwste versie van SCOPE. Naast de ontwikkeling van nieuwe manieren van gegevensinvoer, is het CRM-systeem aan de achterkant op de schop gegaan. Hiermee is de software stabieler en sneller dan voorgaande versies. Ook de userinterface heeft een facelift ondergaan en heeft een flat-design gekregen, volledig in stijl met Microsoft Office 2016.  Volgens Fred van ’t Hoff was het SCOPE 4 Release Event, mede dankzij de innovatieve ontwikkelingen op het gebied van gegevensinvoer, één van de meest succesvolle CRM congressen van SCOPE van de afgelopen jaren. Het congres werd aan kracht bijgezet door sprekers als Ruud Veltenaar (internationaal trendwatcher) en Jempi Moens (innovatiestrateeg).

2017 tot heden

Naast de focus op CRM heeft SMT sinds 2017 een tweede focus, SCOPE Know Your Customer. Het SCOPE KYC Cloud Portal is ontwikkeld om het KYC-proces te faciliteren in het wettelijke kader van MiFIDII en de GDPR. Het SCOPE KYC Cloud Portal  is geïntegreerd met Monte Carlo simulatiesoftware en de wereldberoemde FinaMetrica risicotolerantie test. Het SCOPE KYC Cloud Portal verschaft uw cliënt tevens toegang tot de in Uw systeem opgeslagen cliënt gegevens. Het is een prachtige portal ontwikkeld voor gebruik voor en door uw cliënten.

Sinds 1 juli 2017 bestaat SMT 30 jaar. Dit heugelijke moment is onder andere gevierd met de lancering van de nieuwe website. Naast een complete metamorfose is de website gebruiksvriendelijker en interactiever geworden in vergelijking met de voorgaande website. Na 30 jaar is de missie van SMT nog steeds klanten ondersteunen bij het aangaan en onderhouden van hun zakelijke relaties met de hulp van informatie- en communicatietechnologie.