Blog

Data is de sleutel: Zo bindt u bezoekers, sponsors en donateurs

Kwalitatieve data is voor elke organisatie de sleutel tot een succesvolle CRM-strategie. Ook voor de sport en leisure branche. Betaald voetbalorganisaties, sportclubs, recreatieparken, maar ook goededoelenorganisaties die te maken hebben met sponsors en lidmaatschappen zijn geen uitzondering op de regel. Maar hoe pakt u dit het beste aan? Eén van de belangrijkste factoren bij het succesvol vergaren, onderhouden en verrijken van data van leden, fans en/of donateurs is het creëren van een ‘datacultuur’.

Het doel van datacultuur

Het doel van het creëren van een datacultuur is het verzamelen van relevante data van elke persoon die contact heeft met uw organisatie. Dit kan gaan om sponsors, bezoekers, donateurs, maar bijvoorbeeld ook om leveranciers. Ervoor zorgen dat deze data te allen tijde correct en actueel is, is de volgende cruciale stap.

Het is een enorm bewerkelijke klus, maar het brengt u ook belangrijke voordelen. Door het vergaren van data en informatie over bezoekers, sponsors en donateurs, kunt u het marketing- en verkoopproces gerichter aansturen. Kennis van je bezoekers, sponsors en donateurs is het basisprincipe om succes te hebben met een CRM database. Door gebruik te maken van klantkennis en het anticiperen op veranderend gedrag van bezoekers, sponsors, donateurs is het mogelijk gerichte acties ontwikkelen die aansluiten op de specifieke behoeften van uw doelgroep op het juiste moment.

Tips voor dataverzameling

Het verzamelen van de juiste data voor uw sportclub of recreatiepark kan op diverse manieren. Hieronder een aantal ideeën.

  • Online ticketing: als een bezoeker een ticket online kan kopen, maak dan gebruik van nuttige velden zoals e-mail, telefoon, adres, geboortedatum, geslacht, etc.
  • Als het mogelijk is om meerdere tickets in één keer te kopen, zorg er dan voor dat je ook achter de gegevens van de andere bezoekers komt. Bijvoorbeeld door verschillende prijzen te hanteren voor verschillende leeftijden. Zo weet u altijd of u met kinderen, volwassenen of senioren te maken hebt.
  • Telefonische kaartverkoop: implementeer een emailbevestigingsservice. Hierdoor is het mogelijk om achter relevante data van uw bezoekers te komen en biedt de mogelijkheid emailadres te verifiëren.
  • Nieuwsbrieven: Maak het vakje bij de vraag of iemand op hoogte wil worden gehouden via de nieuwsbrief, standaard aangevinkt. Zorg er wel voor dat ontvangers zich via nieuwsbrief ook weer eenvoudig kunnen afmelden. Vraag hierbij altijd naar de reden. Deze informatie is namelijk nuttig om de kansen te zien voor verbetering. Ligt het aan de frequentie waarop de nieuwsbrief wordt verstuurd of ligt het aan de kwaliteit van inhoud? In het eerste geval kunt u ontvangers bijvoorbeeld de mogelijkheid bieden zelf aan te geven hoe vaak zij de nieuwsbrief wensen te ontvangen. In het tweede geval is het verstandig na te gaan denken over kwaliteit van de content die in de nieuwsbrief wordt opgenomen.
  • Prijsvragen: Door middel van prijsvragen kunt u eenvoudig achter veel relevante data komen, doordat participanten gegevens achterlaten om een uiteindelijke winnaar te contacteren.

Hoe CRM helpt bij het bereiken van uw doelstelling

Hoe hard u ook werkt aan het formaat en de kwaliteit van het databestand, uw uiteindelijke doel blijft om meer bezoekers en sponsors aan te trekken die in uw club willen investeren. En als goed doel wilt u natuurlijk zoveel mogelijk donateurs werven die uw organisatie willen steunen. Een CRM-systeem kan u helpen dit doel te bereiken. Let wel, indien het een systeem betreft die ook daadwerkelijk is toegespitst op fondsenwerving en ledenadministratie.

Omdat uw organisatie zowel te maken heeft met consumenten als bedrijven, zijn maar weinig CRM-systemen geschikt voor deze branches. Beide groepen hebben een ander doel om bij uw organisatie betrokken te zijn. Bedrijven willen een gezellige tijd met medewerkers of klanten, netwerken of naamsbekendheid, terwijl de consument komt om gerecreëerd te worden en een gezellige tijd wilt doorbrengen met vrienden. Echter, wat ze met elkaar delen is hun hart voor uw organisatie. Iets wat u met de juiste CRM-strategie moet koesteren.

Vorig artikelVolgend artikel